Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...
JTI Polska Sp. z o.o.
Sprawy
Branże
Kategorie
Zatrudnieni
Sprawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw(UD557)
Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawą• Ministerstwo Finansów
Przedmiot zgłoszenia: W przypadku wprowadzenia obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych w formie
elektronicznej postulujemy o zrównanie terminu nałożenia tego obowiązku na duże podmioty z
terminem nałożonym na małych 5 średnich przedsiębiorców, tj. od 11 stycznia 2021 r. W ocenie
Spółki różnice w terminach nałożenia tych obowiązków na poszczególne podmioty są
nieuzasadnione. Należy jednocześnie zauważyć, że projektowana zmiana będzie wymagała od
przedsiębiorców zweryfikowania wszystkich funkcjonujących obecnie ewidencji i stworzenia nowych
systemów elektronicznych. W przypadku dużych podmiotów, takich jak JTI Polska, które posiadają w
Polsce kilka zakładów produkcyjnych, oznacza to zaangażowanie w proces wielu działów i osób.
Należy zatem uznać, że konieczność dostosowania się do nowych przepisów od 1 stycznia
2020 r. przez duże podmioty będzie niezwykle trudne do spełnienia.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Zmiany w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów
W ocenie Spółki propozycję zawartą w art. 10 Projektu, który uchyla ust. 6 w art. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, należy uznać za niekorzystną i nadmiernie obciążająca legalnie działających przedsiębiorców.
Na mocy aktualnych przepisów, systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz
m.in. towarów objętych procedurą celną tranzytu, czy też przemieszczanych w ramach procedury
zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ są one zgłaszane w ramach systemu EMCS/NCTS. Uchylenie
art. 3 ust 6 Ustawy spowoduje konieczność podwójnego zgłaszania towarów w dwóch systemach
równocześnie, co w ocenie Spółki nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.
Systemy EMCS/NCTS stanowią wystarczające potwierdzenie rejestracji przemieszczenia towarów i
od lat z powodzeniem służą monitorowaniu przemieszczeń towarów. Celem tych systemów było pełne
zautomatyzowanie obsługi procedur, tak aby dane związane z przemieszczeniami były
przechowywane, przekazywane i przetwarzane w ramach jednego systemu. Każde przemieszczenie
wyrobu, czy to w systemie EMCS czy NCTS ma swój unikalny numer i w ramach przemieszczania
jest łatwo identyfikowane przez urzędy państw członkowskich.
W ocenie Spółki dublowanie obowiązków, które są już wykonywane przez przedsiębiorców w ramach
innych systemów, będzie dodatkowym obciążeniem administracyjnym, wymagającym zaangażowania
w proces dodatkowych zasobów ludzkich i finansowych zarówno po stronie przedsiębiorcy, dostawcy,
jak i przewoźnika, co też wpływa na spowolnienie procesów w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej.
Wydaje się zatem, że projektowana zmiana będzie złamaniem zasady proporcjonalności określonej w
Konstytucji Biznesu, zgodnie z którą nie można nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych
obciążeń regulacyjnych. Także Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wskazuje, iż powinno
zapobiegać się zakładaniu nieuzasadnionych zobowiązań na przedsiębiorców. Wymienia ona także
konieczność dążenia do poprawy otoczenia prawnego, w którym funkcjonują przedsiębiorcy.
W związku z tym Spółka wnioskuje o usunięcie propozycji zawartej w art 10 projektowanej Ustawy.
Efekt: Brak informacji.
Komisja Infrastruktury (Posiedzenie nr 61) Komisja Finansów Publicznych (Posiedzenie nr 165)
07 lutego 2017
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (druk nr 1244)
Przedmiot zgłoszenia: W przypadku wprowadzenia obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych w formie
elektronicznej postulujemy o zrównanie terminu nałożenia tego obowiązku na duże podmioty z
terminem nałożonym na małych 5 średnich przedsiębiorców, tj. od 11 stycznia 2021 r. W ocenie
Spółki różnice w terminach nałożenia tych obowiązków na poszczególne podmioty są
nieuzasadnione. Należy jednocześnie zauważyć, że projektowana zmiana będzie wymagała od
przedsiębiorców zweryfikowania wszystkich funkcjonujących obecnie ewidencji i stworzenia nowych
systemów elektronicznych. W przypadku dużych podmiotów, takich jak JTI Polska, które posiadają w
Polsce kilka zakładów produkcyjnych, oznacza to zaangażowanie w proces wielu działów i osób.
Należy zatem uznać, że konieczność dostosowania się do nowych przepisów od 1 stycznia
2020 r. przez duże podmioty będzie niezwykle trudne do spełnienia.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Zmiany w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów
W ocenie Spółki propozycję zawartą w art. 10 Projektu, który uchyla ust. 6 w art. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, należy uznać za niekorzystną i nadmiernie obciążająca legalnie działających przedsiębiorców.
Na mocy aktualnych przepisów, systemowi monitorowania przewozu i obrotu nie podlega przewóz
m.in. towarów objętych procedurą celną tranzytu, czy też przemieszczanych w ramach procedury
zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ są one zgłaszane w ramach systemu EMCS/NCTS. Uchylenie
art. 3 ust 6 Ustawy spowoduje konieczność podwójnego zgłaszania towarów w dwóch systemach
równocześnie, co w ocenie Spółki nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.
Systemy EMCS/NCTS stanowią wystarczające potwierdzenie rejestracji przemieszczenia towarów i
od lat z powodzeniem służą monitorowaniu przemieszczeń towarów. Celem tych systemów było pełne
zautomatyzowanie obsługi procedur, tak aby dane związane z przemieszczeniami były
przechowywane, przekazywane i przetwarzane w ramach jednego systemu. Każde przemieszczenie
wyrobu, czy to w systemie EMCS czy NCTS ma swój unikalny numer i w ramach przemieszczania
jest łatwo identyfikowane przez urzędy państw członkowskich.
W ocenie Spółki dublowanie obowiązków, które są już wykonywane przez przedsiębiorców w ramach
innych systemów, będzie dodatkowym obciążeniem administracyjnym, wymagającym zaangażowania
w proces dodatkowych zasobów ludzkich i finansowych zarówno po stronie przedsiębiorcy, dostawcy,
jak i przewoźnika, co też wpływa na spowolnienie procesów w ramach prowadzonej działalności
gospodarczej.
Wydaje się zatem, że projektowana zmiana będzie złamaniem zasady proporcjonalności określonej w
Konstytucji Biznesu, zgodnie z którą nie można nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych
obciążeń regulacyjnych. Także Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wskazuje, iż powinno
zapobiegać się zakładaniu nieuzasadnionych zobowiązań na przedsiębiorców. Wymienia ona także
konieczność dążenia do poprawy otoczenia prawnego, w którym funkcjonują przedsiębiorcy.
W związku z tym Spółka wnioskuje o usunięcie propozycji zawartej w art 10 projektowanej Ustawy.
Efekt: Brak informacji.
Komisja Infrastruktury (Posiedzenie nr 61) Komisja Finansów Publicznych (Posiedzenie nr 165)
07 lutego 2017
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (druk nr 1244)