Gospodarka morska, rybołówstwo, a także sprawy żeglugi śródlądowej i dróg wodnych
W VIII kadencji, typami instytucji, które najczęściej lobbowały w zakresie żeglugi były: przedsiębiorstwa i spółdzielnie oraz organizacje społeczne. Stanowiły one ponad połowę wszystkich instytucji, podejmujących działania lobbingowe w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (GMZ).
W posiedzeniach najczęściej brali udział przedstawiciele następujących instytucji:
59 razy Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ„Solidarność”
28 razy Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków
22 razy Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy
20 razy Krajowa Izba Gospodarki Morskiej.
W VIII kadencji prace sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej największe zainteresowanie budziły w lutym 2016 r. – podczas prac nad informacją na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Wówczas, na sześciu lutowych posiedzeniach komisji, pojawiło się w sumie 86 lobbystów zawodowych i niezawodowych.
Obce organizmy trafiają do wód morskich podczas żeglugi. Nowe, międzynarodowe przepisy mają chronić środowisko przed ich szkodliwym wpływem.
CzytajSądy cywilne mają pracować sprawniej m.in. przez odejście od tzw. fikcyjnego doręczenia awizo oraz możliwość szybkiego oddalania bezzasadnych pozwów. Wprowadzono także korzystne rozwiązanie dla pracowników bezprawnie zwolnionych z pracy.
Czytaj