Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...
Matczuk Wieczorek i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Spółka jawna
Lobbysta Zawodowy
Sprawy
Rejestry
Branże
Kategorie
Zatrudnieni
Klienci
Sprawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw
Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawą• Ministerstwo Finansów
Przedmiot zgłoszenia: Zgłoszono ogólne postulaty m.in. w zakresie:
1) zgodności projektu z dyrektywami 2011/61/UE, 2014/91/UE, 2013/14/UE;
2) dostosowywania polskich regulacji prawnych z zakresu funduszy inwestycyjnych do regulacji europejskich w pełnym zakresie;
3) zapewnienia jednolitych standardów traktowania zarządzających funduszami inwestycyjnymi typu Undertakings for the collective inwestment in transferable securities (UCITS) oraz alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Efekt: Propozycje nie miały znaczącego wpływu na obecny kształt ustawy. Zgłoszone postulaty podmiotu wpisały się w ogólne założenia przedstawionego przez Ministra Finansów projektu ustawy.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz zmianie niektórych innych ustaw
Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawą• Ministerstwo Finansów
Przedmiot zgłoszenia: Uproszczenie stosowanych pojęć. Wprowadzenie dwóch definicji alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) i alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) jednej AFI, obejmującej także spółki zbierające środki od wielu inwestorów, w celu ich lokowania zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, a także nierozdzielanie w ustawie zarządzającego AFI od zarządzającego ASI. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Przyjęte na poziomie ustawy definicyjne wydzielenie zarządzającego ASI podyktowane jest systematyką ustawy wynikającą z przyjętych przez Radę Ministrów założeń ustawy o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Założenia te wskazują wprost na odrębne uprawnienia zarządzającego ASI oraz towarzystw funduszy inwestycyjnych (TFI).
Przedmiot zgłoszenia: Zmiana definicji spółki holdingowej. Projekt przewiduje, że jest to spółka kapitałowa, która realizuje branżową strategię biznesową. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Strona polska związana jest z wersją polskojęzyczną implementowanej dyrektywy, która mówi o branżowej strategii.
Przedmiot zgłoszenia: Wyjaśnienia rozbieżności. Nie jest jasne na gruncie proponowanego art. 38 ust. 7 (także analogicznego przepisu art. 45 ust. 2a) dlaczego, jedynie spółka ubiegająca się o uzyskanie wraz z zezwoleniem na wykonywanie działąlności przez towarzystwa, zezwolenia na zarządzanie AFI oraz zezwolenia na zarządzanie portfelami inwestycyjnymi może jednocześnie złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych. W szczególności nie jest jasne dlaczego złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zarządzanie AFI warunkuje ubieganie się o zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo jest zezwoleniem z dyrektywy UCITS, która nie przewiduje możliwości świadczenia usługi przyjmowania i przekazywania zleceń przez zarządzającego UCITS.
Przedmiot zgłoszenia: W zakresie art. 45 ust. 3 nie jest zrozumiałe dlaczego ustawodawca oddziela pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek Fundusze inwestycyjne otwarte (FIO) i Specjalistycznych Funduszy Inwestycyjnych Otwartych (SFIO). TFI powinno pośredniczyć w zbywaniu jednostek SFIO innych TFI posiadając zezwolenie, o którym mowa w art. 45 ust. 1. W szczególności, że brak jest ograniczenia dla pośredniczenia w zbywaniu jednostek FIO tylko dla TFI posiadających zezwolenie na podstawie art. 45 ust 1. Będą mogły o takie pośrednictwo rozszerzyć działalność towarzystwa zarządzające jedynie AFI. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. HO to fundusze UCITS natomiast SFIO - to fundusze AFI. Ponadto, TFI posiadające zezwolenie na prowadzenie działalności z dyrektywy UCITS nie zawsze musi mieć zezwolenie na zarządzanie AFI. Reasumując. nie ma zezwolenia dla TFI na zarządzanie AFI bez zezwolenia na zarządzanie UCITS, co przekłada się na uprawnienia do dystrybucji funduszy FIO i SFIO. Jednocześnie niektóre ze zgłoszonych uwag zostały pośrednio uwzględnione w projekcie, w konsekwencji przyjęcia uwag innych przedstawicieli rynku finansowego. W projekcie uwzględniono także niektóre uwagi o charakterze redakcyjnym.
Propozycje nie miały znaczącego wpływu na kształt ustawy.
Rejestry
Rejestr KRS
16.03.2006 Nr KRS: 0000253133 Siedziba: Warecka 11A 00-034, Warszawa
Rejestr Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
07 listopada 2011 - Nr w rejestrze: 214 Wpisany do rejestru: Tak Wpis usunięty z rejestru: Nie Sygnatura: DAP-WAR-0234-17/11
Przedmiot zgłoszenia: Zgłoszono ogólne postulaty m.in. w zakresie:
1) zgodności projektu z dyrektywami 2011/61/UE, 2014/91/UE, 2013/14/UE;
2) dostosowywania polskich regulacji prawnych z zakresu funduszy inwestycyjnych do regulacji europejskich w pełnym zakresie;
3) zapewnienia jednolitych standardów traktowania zarządzających funduszami inwestycyjnymi typu Undertakings for the collective inwestment in transferable securities (UCITS) oraz alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Efekt: Propozycje nie miały znaczącego wpływu na obecny kształt ustawy. Zgłoszone postulaty podmiotu wpisały się w ogólne założenia przedstawionego przez Ministra Finansów projektu ustawy.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz zmianie niektórych innych ustaw
Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawą• Ministerstwo Finansów
Przedmiot zgłoszenia: Uproszczenie stosowanych pojęć. Wprowadzenie dwóch definicji alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) i alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) jednej AFI, obejmującej także spółki zbierające środki od wielu inwestorów, w celu ich lokowania zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, a także nierozdzielanie w ustawie zarządzającego AFI od zarządzającego ASI. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Przyjęte na poziomie ustawy definicyjne wydzielenie zarządzającego ASI podyktowane jest systematyką ustawy wynikającą z przyjętych przez Radę Ministrów założeń ustawy o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Założenia te wskazują wprost na odrębne uprawnienia zarządzającego ASI oraz towarzystw funduszy inwestycyjnych (TFI).
Przedmiot zgłoszenia: Zmiana definicji spółki holdingowej. Projekt przewiduje, że jest to spółka kapitałowa, która realizuje branżową strategię biznesową. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Strona polska związana jest z wersją polskojęzyczną implementowanej dyrektywy, która mówi o branżowej strategii.
Przedmiot zgłoszenia: Wyjaśnienia rozbieżności. Nie jest jasne na gruncie proponowanego art. 38 ust. 7 (także analogicznego przepisu art. 45 ust. 2a) dlaczego, jedynie spółka ubiegająca się o uzyskanie wraz z zezwoleniem na wykonywanie działąlności przez towarzystwa, zezwolenia na zarządzanie AFI oraz zezwolenia na zarządzanie portfelami inwestycyjnymi może jednocześnie złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych. W szczególności nie jest jasne dlaczego złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zarządzanie AFI warunkuje ubieganie się o zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. Zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo jest zezwoleniem z dyrektywy UCITS, która nie przewiduje możliwości świadczenia usługi przyjmowania i przekazywania zleceń przez zarządzającego UCITS.
Przedmiot zgłoszenia: W zakresie art. 45 ust. 3 nie jest zrozumiałe dlaczego ustawodawca oddziela pośrednictwo w zbywaniu i odkupywaniu jednostek Fundusze inwestycyjne otwarte (FIO) i Specjalistycznych Funduszy Inwestycyjnych Otwartych (SFIO). TFI powinno pośredniczyć w zbywaniu jednostek SFIO innych TFI posiadając zezwolenie, o którym mowa w art. 45 ust. 1. W szczególności, że brak jest ograniczenia dla pośredniczenia w zbywaniu jednostek FIO tylko dla TFI posiadających zezwolenie na podstawie art. 45 ust 1. Będą mogły o takie pośrednictwo rozszerzyć działalność towarzystwa zarządzające jedynie AFI. Efekt: Postulat nie został uwzględniony. HO to fundusze UCITS natomiast SFIO - to fundusze AFI. Ponadto, TFI posiadające zezwolenie na prowadzenie działalności z dyrektywy UCITS nie zawsze musi mieć zezwolenie na zarządzanie AFI. Reasumując. nie ma zezwolenia dla TFI na zarządzanie AFI bez zezwolenia na zarządzanie UCITS, co przekłada się na uprawnienia do dystrybucji funduszy FIO i SFIO. Jednocześnie niektóre ze zgłoszonych uwag zostały pośrednio uwzględnione w projekcie, w konsekwencji przyjęcia uwag innych przedstawicieli rynku finansowego. W projekcie uwzględniono także niektóre uwagi o charakterze redakcyjnym.
Propozycje nie miały znaczącego wpływu na kształt ustawy.
Rejestry
Rejestr KRS
16.03.2006 Nr KRS: 0000253133 Siedziba: Warecka 11A 00-034, Warszawa
Rejestr Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
07 listopada 2011 - Nr w rejestrze: 214 Wpisany do rejestru: Tak Wpis usunięty z rejestru: Nie Sygnatura: DAP-WAR-0234-17/11