Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Izba Gospodarcza Sprzedawców Polskiego Węgla

Lobbysta Zawodowy
  • Sprawy
  • Rejestry
  • Branże
  • Kategorie
  • Zatrudnieni
Sprawy

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw(UD557)

Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawąMinisterstwo Finansów

23 września 2019
  • Przedmiot zgłoszenia: odmowa przedstawienia dokumentu, o którym mowa w art. 31 a ust 3g u.p.a. (art. 31 a ust 3h pkt 1 u.p.a.) Projektowany przepis przewiduje sytuację, w której osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, będąca finalnym nabywcą, odmawiając okazania sprzedawcy dokumentu potwierdzającego tożsamość, będzie sankcjonowana w postaci zastosowania wobec niej ustawowej stawki podatku akcyzowego. Powyższa regulacja rodzić będzie poważne problemy ze względu na fakt, iż w praktyce, w przypadku kolejnych transakcji dokonywanych u tego samego sprzedawcy, wymagane będzie każdorazowe potwierdzenie tożsamości nabywcy. Stali klienci, których dokument potwierdzający tożsamość, według dotychczasowej regulacji, nie musiał być przez sprzedawców za każdym razem sprawdzany, zobowiązani będą do odbioru towaru jedynie osobiście i to za okazaniem tegoż dokumentu. Wykluczona natomiast będzie możliwość zwolnienia podatku akcyzowego przy powszechnie stosowanej praktyce odbioru węgla przez przewoźników do tego umocowanych na podstawie przedłożonego dokumentu pełnomocnictwa, w którym to przypadku dostawca de facto nie ma bezpośredniego kontaktu z nabywcą. Budzący jednak jeszcze większe wątpliwości jest wpływ nowelizacji na uregulowanie sprzedaży węgia przez Internet. Przy tego typu transakcjach to na firmy kurierskie nałożony zostałby obowiązek weryfikacji dokumentów przy wydawaniu towarów, którego realizacja byłaby znacznie utrudniona, o ile nie niemożliwa, do zrealizowania, a to z uwagi na fakt, iż w praktyce weryfikacja tożsamości nabywcy odbywa się tylko i wyłącznie na etapie rejestracji klienta na platformie internetowej, z kolei sam węgiel nierzadko odbierany jest nie przez samego nabywcę, a np. obecnego w danym czasie upoważnionego do jego odbioru domownika. Bezzasadnym byłoby w takiej sytuacji zobligowanie dostawcy do zastosowania efektywnego opodatkowania, a co więcej skutkowałoby to nadmiernym formalizmem i swoistym budowaniem barier w handlu internetowym, a ponadto miało negatywny wpływ na konkurencyjność w zakresie działalności przedsiębiorców realizujących sprzedaż jedynie na odległość - w praktyce bowiem przedsiębiorcy tacy pozbawieni byliby w zasadzie w każdym przypadku możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy. Natomiast przerzucenie na nabywców kosztów poniesionej przez sprzedawców akcyzy w zasadzie nie będzie możliwe, a wszelkie tego typu działania będą rodzić zdecydowany opór klientów. Narzucenie przez ustawodawcę jednej tylko, każdorazowo obligatoryjnej metody weryfikacji tożsamości w postaci okazania dokumentu niewątpliwie stanowi krok w tył i w żaden sposób nie wpisuje się w dynamiczny rozwój technologii cyfrowych, a stanowi jedynie utrudnienie dla branży logistycznej, hamując tym samym jej rozwój. Kolejną negatywną konsekwencją omawianej regulacji jest fakt, iż w niektórych przypadkach, (m.in. przysprzedaży na odległość) na moment fakturowania i płatności dostawca nie jest w stanie przewidzieć, czy nabywca przy odbiorze towaru przedłoży wymagany dokument tożsamości. Jeżeli takiego dowodu tożsamości nie przedłoży, dostawca zobligowany będzie do wystawienia faktury korygującej, która zwiększałaby cenę dostarczonego towaru o akcyzę. Kierowcy nie mają obecnie technicznych możliwości do wystawienia na miejscu takiego dokumentu. Najczęściej ciężar akcyzy ponosiłby dostawca, a jego przeniesienie na nabywcę byłoby znacznie utrudnione, jeśli nie niemożliwe - prawdopodobne jest bowiem, że nabywca odbierając towar odmówi zapłaty dodatkowej należności. W takim przypadku dostawca może albo samodzielnie pokryć koszty akcyzy albo odmówić wydania wyrobu węglowego nabywcy, co skutkować będzie obciążeniem go kosztami transportu węgla. Oba te warianty będą istotnie wpływać na ekonomikę prowadzonej działalności gospodarczej. Co więcej, pojawiają się wątpliwości na gruncie dowodowym - w jaki sposób możliwe byłoby przeprowadzenie przez organ kontrolny weryfikacji, czy w danej sytuacji faktycznie doszło do okazania dokumentu tożsamości przez nabywcę, skoro nie jest wymagane w żaden sposób udokumentowanie takiej czynności? Regulacja taka może w praktyce skutkować nadużyciami ze strony nabywców, przed którymi dostawcy musieliby się chronić wprowadzając stosowne mechanizmy transakcyjne, co rodzi dodatkowe utrudnienia dla przedsiębiorców. Negatywne konsekwenqe, jakie pociąga za sobą wprowadzenie projektowanego przepisu de facto wypaczają cel regulacji, jakim jest uszczelnienie rynku w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Dochodzić może bowiem do absurdalnych sytuacji, w których zarówno organ, jak i nabywca potwierdzają dostawę towaru, jednak z uwagi na fakt, że odbioru nie dokonał osobiście sam nabywca, naliczone zostanie obciążenie z tytułu podatku akcyzowego, yoże to zwłaszcza godzić w osoby starsze lub mające problemy zdrowotne, które nie są w stanie osobiście zajmować się zakupem opału na własne potrzeby. Tym samym pragniemy zasugerować całkowite odejście od projektowanego przepisu oraz pozostanie przy dotychczasowej regulacji.
    Efekt: Brak informacji.
  • Przedmiot zgłoszenia: stwierdzenie, że dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne lub nieczytelne (art. 31 a ust 3h pkt 2 u.p.a.) Przedstawiony projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie obowiązku efektywnego opodatkowania także w przypadku, gdy dane zawarte w oświadczeniu złożonym przez nabywcę są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z okazanego dokumentu. Przede wszystkim przepis nie różnicuje w żaden sposób pomiędzy istotnością poszczególnych danych, których dotyczyć ma uchybienie. Oznacza to, że w przypadku nawet drobnych i oczywistych omyłek jak wskazanie ubiegłego roku zamiast obecnego, co w praktyce na przełomie lat kalendarzowych może zdarzać się dosyć często, nabywca może zostać pozbawiony możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Prawdopodobne jest także, że regulacja taka stanowić będzie swoistą zachętę dla organów podatkowych do poszukiwania nieistotnych błędów ceiem nałożenia na nabywcę towaru obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, co nie daje się pogodzić z zasadą zaufania do organów podatkowych. Wprawdzie komentowana zmiana może znajdować uzasadnienie w stosunku do danych mających wpływ na identyfikację nabywcy oraz transakcji, jednak w przypadku informaqi takich jak miejsce czy data złożenia oświadczenia przewidzianego przez ustawę, które to dane są nierelewantne przy weryfikacji nabywcy albo przeznaczenia wyrobów węglowych do celów umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku akcyzowego, naliczenie obciążenia z tytułu akcyzy byłoby całkowicie bezzasadne. Ponadto zastrzeżenia budzi kwestia czytelności - pomijając już samą trudność w egzekwowaniu od klientów składania czytelnego podpisu, nowa regulacja może stać się źródłem kolejnych sporów pomiędzy dostawcą a nabywcą, a to ze względu na problem niewyraźnego charakteru pisma klientów, przez co konieczne byłoby wypełnianie oświadczeń drukowanymi literami albo drukowanie już uzupełnionego oświadczenia i następne sporządzanie samego podpisu pod dokumentem przez nabywcę przy odbiorze. Naszym zdaniem tak daleko idące, sankcjonowanie podmiotów w sytuacji nieistotnych uchybień w treści oświadczenia nie daje się pogodzić z podstawowymi zasadami prawa podatkowego, jak i celem projektowanych instytucji. Tym samym pragniemy zaproponować rezygnację z wprowadzenie tego typu regulacji i zachowanie dotychczasowych przepisów.
    Efekt: Brak informacji.
  • Przedmiot zgłoszenia: gdy ilość nabywanych wyrobów Jest inna niż wskazana w oświadczeniu, w którym mowa w ust. 3 pkt 1 (art. 31a ust 3h pkt 3 u.p.a.) Brak możliwości zastosowania zwolnienia znajdzie odzwierciedlenie także w przypadku, gdy ilość nabywanych wyrobów węglowych jest inna niż wskazana w oświadczeniu, przy czym projekt nowelizacji nie przewiduje żadnego rodzaju tolerancji dla ubytków lub nadwyżek wyrobów węglowych, który to margines błędu nie pozbawiałby nabywcy prawa do zakupu wyrobów węglowych zwolnionych od podatku akcyzowego. Problemem proponowanej nowelizacji jest fakt, iż projektodawca całkowicie pominął kluczowy aspekt, jakim są właściwości wyrobów węglowych. Niewielkie różnice ilościowe, które mogą się pojawić, są zjawiskiem powszechnym i w pełni uzasadnionym - wziąć bowiem trzeba pod uwagę zarówno czynniki takie jak dopuszczalny błąd urządzeń pomiarowych, jak i warunki atmosferyczne, przykładowo opady deszczu czy wysokie temperatury, które to okoliczności mają bezpośredni wpływ na zmiany wagowe wyrobu. Brak jakiejkolwiek tolerancji na nawet niewielkie różnice ilościowe wymusi na kopalniach i składach opału zaprzestanie stosowania zwolnień dla osób fizycznych. Bowiem oczekiwana przez autorów, wręcz chirurgiczna precyzja w odważaniu wyrobów, jest w rzeczywistości niemożliwa do realizacji. Co więcej, różnice te wynikają także z konsekwencji niemożności dokładnego uprzedniego oszacowania ilości wyrobu, jaki zmieści się na danym środku transportu - wartość ta możliwa jest do wskazania dopiero po załadunku, czyli po tym, jak nierzadko złożone już zostało oświadczenie przy składaniu zamówienia. W praktyce zatem w oświadczeniu podaje się maksymalną ilość wyrobów węglowych, co, biorąc pod uwagę projektowane zmiany, stałoby z nimi w sprzeczności - pomimo faktu, iż praktyka taka była dotychczas powszechnie akceptowana przez organy podatkowe. Sankcjonowanie nabywcy w postaci pozbawienia go prawa do nabycia wyrobów w zwolnieniu od akcyzy w sytuacji, w której faktyczna iiość dostarczanego wyrobu byłaby mniejsza od ilości maksymalnej wskazanej w oświadczeniu, stanowiłoby oczywisty absurd. Biorąc pod uwagę powyższe przykłady nasuwa się konkluzja, iż obowiązkiem zapłaty akcyzy objęta byłaby w praktyce każda dostawa wyrobów węglowych, co niewątpliwie skutkowałoby rozrostem tzw. szarej strefy. Tego typu konsekwencje całkowicie wypaczają sens przepisu, dlatego naszym zdaniem właściwym byłoby odejście od regulacji w tym kształcie na rzecz dotychczas obowiązującego uregulowania.
    Efekt: Brak informacji.

Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa (Posiedzenie nr 98)

25 kwietnia 2018
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 2377)
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2412)
Numer druku sejmowego: 2377
Numer druku sejmowego: 2412
Lobbysta: Łukasz Horbacz
  • Obecność na posiedzeniu
  • Zabranie głosu

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 47.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 47.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 46.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 46.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 48.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 48.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych
Rejestry
Rejestr KRS
07.01.2013
Nr KRS: 0000445236
Siedziba: Józefa Lompy 14 40-040, Katowice
Rejestr Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
20 grudnia 2017 -
Nr w rejestrze: 423
Wpisany do rejestru: Tak
Wpis usunięty z rejestru: Nie
Sygnatura: DAP-WAR-0234-28/2017
Kategorie
organizacje branżowe i izby
Zatrudnieni
Sprawy

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw(UD557)

Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawąMinisterstwo Finansów

23 września 2019
  • Przedmiot zgłoszenia: odmowa przedstawienia dokumentu, o którym mowa w art. 31 a ust 3g u.p.a. (art. 31 a ust 3h pkt 1 u.p.a.) Projektowany przepis przewiduje sytuację, w której osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, będąca finalnym nabywcą, odmawiając okazania sprzedawcy dokumentu potwierdzającego tożsamość, będzie sankcjonowana w postaci zastosowania wobec niej ustawowej stawki podatku akcyzowego. Powyższa regulacja rodzić będzie poważne problemy ze względu na fakt, iż w praktyce, w przypadku kolejnych transakcji dokonywanych u tego samego sprzedawcy, wymagane będzie każdorazowe potwierdzenie tożsamości nabywcy. Stali klienci, których dokument potwierdzający tożsamość, według dotychczasowej regulacji, nie musiał być przez sprzedawców za każdym razem sprawdzany, zobowiązani będą do odbioru towaru jedynie osobiście i to za okazaniem tegoż dokumentu. Wykluczona natomiast będzie możliwość zwolnienia podatku akcyzowego przy powszechnie stosowanej praktyce odbioru węgla przez przewoźników do tego umocowanych na podstawie przedłożonego dokumentu pełnomocnictwa, w którym to przypadku dostawca de facto nie ma bezpośredniego kontaktu z nabywcą. Budzący jednak jeszcze większe wątpliwości jest wpływ nowelizacji na uregulowanie sprzedaży węgia przez Internet. Przy tego typu transakcjach to na firmy kurierskie nałożony zostałby obowiązek weryfikacji dokumentów przy wydawaniu towarów, którego realizacja byłaby znacznie utrudniona, o ile nie niemożliwa, do zrealizowania, a to z uwagi na fakt, iż w praktyce weryfikacja tożsamości nabywcy odbywa się tylko i wyłącznie na etapie rejestracji klienta na platformie internetowej, z kolei sam węgiel nierzadko odbierany jest nie przez samego nabywcę, a np. obecnego w danym czasie upoważnionego do jego odbioru domownika. Bezzasadnym byłoby w takiej sytuacji zobligowanie dostawcy do zastosowania efektywnego opodatkowania, a co więcej skutkowałoby to nadmiernym formalizmem i swoistym budowaniem barier w handlu internetowym, a ponadto miało negatywny wpływ na konkurencyjność w zakresie działalności przedsiębiorców realizujących sprzedaż jedynie na odległość - w praktyce bowiem przedsiębiorcy tacy pozbawieni byliby w zasadzie w każdym przypadku możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy. Natomiast przerzucenie na nabywców kosztów poniesionej przez sprzedawców akcyzy w zasadzie nie będzie możliwe, a wszelkie tego typu działania będą rodzić zdecydowany opór klientów. Narzucenie przez ustawodawcę jednej tylko, każdorazowo obligatoryjnej metody weryfikacji tożsamości w postaci okazania dokumentu niewątpliwie stanowi krok w tył i w żaden sposób nie wpisuje się w dynamiczny rozwój technologii cyfrowych, a stanowi jedynie utrudnienie dla branży logistycznej, hamując tym samym jej rozwój. Kolejną negatywną konsekwencją omawianej regulacji jest fakt, iż w niektórych przypadkach, (m.in. przysprzedaży na odległość) na moment fakturowania i płatności dostawca nie jest w stanie przewidzieć, czy nabywca przy odbiorze towaru przedłoży wymagany dokument tożsamości. Jeżeli takiego dowodu tożsamości nie przedłoży, dostawca zobligowany będzie do wystawienia faktury korygującej, która zwiększałaby cenę dostarczonego towaru o akcyzę. Kierowcy nie mają obecnie technicznych możliwości do wystawienia na miejscu takiego dokumentu. Najczęściej ciężar akcyzy ponosiłby dostawca, a jego przeniesienie na nabywcę byłoby znacznie utrudnione, jeśli nie niemożliwe - prawdopodobne jest bowiem, że nabywca odbierając towar odmówi zapłaty dodatkowej należności. W takim przypadku dostawca może albo samodzielnie pokryć koszty akcyzy albo odmówić wydania wyrobu węglowego nabywcy, co skutkować będzie obciążeniem go kosztami transportu węgla. Oba te warianty będą istotnie wpływać na ekonomikę prowadzonej działalności gospodarczej. Co więcej, pojawiają się wątpliwości na gruncie dowodowym - w jaki sposób możliwe byłoby przeprowadzenie przez organ kontrolny weryfikacji, czy w danej sytuacji faktycznie doszło do okazania dokumentu tożsamości przez nabywcę, skoro nie jest wymagane w żaden sposób udokumentowanie takiej czynności? Regulacja taka może w praktyce skutkować nadużyciami ze strony nabywców, przed którymi dostawcy musieliby się chronić wprowadzając stosowne mechanizmy transakcyjne, co rodzi dodatkowe utrudnienia dla przedsiębiorców. Negatywne konsekwenqe, jakie pociąga za sobą wprowadzenie projektowanego przepisu de facto wypaczają cel regulacji, jakim jest uszczelnienie rynku w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Dochodzić może bowiem do absurdalnych sytuacji, w których zarówno organ, jak i nabywca potwierdzają dostawę towaru, jednak z uwagi na fakt, że odbioru nie dokonał osobiście sam nabywca, naliczone zostanie obciążenie z tytułu podatku akcyzowego, yoże to zwłaszcza godzić w osoby starsze lub mające problemy zdrowotne, które nie są w stanie osobiście zajmować się zakupem opału na własne potrzeby. Tym samym pragniemy zasugerować całkowite odejście od projektowanego przepisu oraz pozostanie przy dotychczasowej regulacji.
    Efekt: Brak informacji.
  • Przedmiot zgłoszenia: stwierdzenie, że dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne lub nieczytelne (art. 31 a ust 3h pkt 2 u.p.a.) Przedstawiony projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie obowiązku efektywnego opodatkowania także w przypadku, gdy dane zawarte w oświadczeniu złożonym przez nabywcę są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z okazanego dokumentu. Przede wszystkim przepis nie różnicuje w żaden sposób pomiędzy istotnością poszczególnych danych, których dotyczyć ma uchybienie. Oznacza to, że w przypadku nawet drobnych i oczywistych omyłek jak wskazanie ubiegłego roku zamiast obecnego, co w praktyce na przełomie lat kalendarzowych może zdarzać się dosyć często, nabywca może zostać pozbawiony możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Prawdopodobne jest także, że regulacja taka stanowić będzie swoistą zachętę dla organów podatkowych do poszukiwania nieistotnych błędów ceiem nałożenia na nabywcę towaru obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, co nie daje się pogodzić z zasadą zaufania do organów podatkowych. Wprawdzie komentowana zmiana może znajdować uzasadnienie w stosunku do danych mających wpływ na identyfikację nabywcy oraz transakcji, jednak w przypadku informaqi takich jak miejsce czy data złożenia oświadczenia przewidzianego przez ustawę, które to dane są nierelewantne przy weryfikacji nabywcy albo przeznaczenia wyrobów węglowych do celów umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku akcyzowego, naliczenie obciążenia z tytułu akcyzy byłoby całkowicie bezzasadne. Ponadto zastrzeżenia budzi kwestia czytelności - pomijając już samą trudność w egzekwowaniu od klientów składania czytelnego podpisu, nowa regulacja może stać się źródłem kolejnych sporów pomiędzy dostawcą a nabywcą, a to ze względu na problem niewyraźnego charakteru pisma klientów, przez co konieczne byłoby wypełnianie oświadczeń drukowanymi literami albo drukowanie już uzupełnionego oświadczenia i następne sporządzanie samego podpisu pod dokumentem przez nabywcę przy odbiorze. Naszym zdaniem tak daleko idące, sankcjonowanie podmiotów w sytuacji nieistotnych uchybień w treści oświadczenia nie daje się pogodzić z podstawowymi zasadami prawa podatkowego, jak i celem projektowanych instytucji. Tym samym pragniemy zaproponować rezygnację z wprowadzenie tego typu regulacji i zachowanie dotychczasowych przepisów.
    Efekt: Brak informacji.
  • Przedmiot zgłoszenia: gdy ilość nabywanych wyrobów Jest inna niż wskazana w oświadczeniu, w którym mowa w ust. 3 pkt 1 (art. 31a ust 3h pkt 3 u.p.a.) Brak możliwości zastosowania zwolnienia znajdzie odzwierciedlenie także w przypadku, gdy ilość nabywanych wyrobów węglowych jest inna niż wskazana w oświadczeniu, przy czym projekt nowelizacji nie przewiduje żadnego rodzaju tolerancji dla ubytków lub nadwyżek wyrobów węglowych, który to margines błędu nie pozbawiałby nabywcy prawa do zakupu wyrobów węglowych zwolnionych od podatku akcyzowego. Problemem proponowanej nowelizacji jest fakt, iż projektodawca całkowicie pominął kluczowy aspekt, jakim są właściwości wyrobów węglowych. Niewielkie różnice ilościowe, które mogą się pojawić, są zjawiskiem powszechnym i w pełni uzasadnionym - wziąć bowiem trzeba pod uwagę zarówno czynniki takie jak dopuszczalny błąd urządzeń pomiarowych, jak i warunki atmosferyczne, przykładowo opady deszczu czy wysokie temperatury, które to okoliczności mają bezpośredni wpływ na zmiany wagowe wyrobu. Brak jakiejkolwiek tolerancji na nawet niewielkie różnice ilościowe wymusi na kopalniach i składach opału zaprzestanie stosowania zwolnień dla osób fizycznych. Bowiem oczekiwana przez autorów, wręcz chirurgiczna precyzja w odważaniu wyrobów, jest w rzeczywistości niemożliwa do realizacji. Co więcej, różnice te wynikają także z konsekwencji niemożności dokładnego uprzedniego oszacowania ilości wyrobu, jaki zmieści się na danym środku transportu - wartość ta możliwa jest do wskazania dopiero po załadunku, czyli po tym, jak nierzadko złożone już zostało oświadczenie przy składaniu zamówienia. W praktyce zatem w oświadczeniu podaje się maksymalną ilość wyrobów węglowych, co, biorąc pod uwagę projektowane zmiany, stałoby z nimi w sprzeczności - pomimo faktu, iż praktyka taka była dotychczas powszechnie akceptowana przez organy podatkowe. Sankcjonowanie nabywcy w postaci pozbawienia go prawa do nabycia wyrobów w zwolnieniu od akcyzy w sytuacji, w której faktyczna iiość dostarczanego wyrobu byłaby mniejsza od ilości maksymalnej wskazanej w oświadczeniu, stanowiłoby oczywisty absurd. Biorąc pod uwagę powyższe przykłady nasuwa się konkluzja, iż obowiązkiem zapłaty akcyzy objęta byłaby w praktyce każda dostawa wyrobów węglowych, co niewątpliwie skutkowałoby rozrostem tzw. szarej strefy. Tego typu konsekwencje całkowicie wypaczają sens przepisu, dlatego naszym zdaniem właściwym byłoby odejście od regulacji w tym kształcie na rzecz dotychczas obowiązującego uregulowania.
    Efekt: Brak informacji.

Komisja do Spraw Energii i Skarbu Państwa (Posiedzenie nr 98)

25 kwietnia 2018
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 2377)
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2412)
Numer druku sejmowego: 2377
Numer druku sejmowego: 2412
Lobbysta: Łukasz Horbacz
  • Obecność na posiedzeniu
  • Zabranie głosu

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 47.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 47.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie sposobu pobierania próbek paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 46.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 46.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 48.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych

Numer projektu z wykazu: 48.2.14

22 stycznia 2015
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie metod badania jakości paliw stałych
  • Udział w konsultacjach publicznych
Rejestry
Rejestr KRS
07.01.2013
Nr KRS: 0000445236
Siedziba: Józefa Lompy 14 40-040, Katowice
Rejestr Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
20 grudnia 2017 -
Nr w rejestrze: 423
Wpisany do rejestru: Tak
Wpis usunięty z rejestru: Nie
Sygnatura: DAP-WAR-0234-28/2017
Kategorie
organizacje branżowe i izby
Zatrudnieni