Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy
Sprawy
Rejestry
Branże
Kategorie
Zatrudnieni
Reprezentanci
Sprawy
Zgłoszenie uwag do projektu z dnia 12 września 2019 roku ustawy o zmianie ustawy o akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
Zgłoszenie zainteresowania pracami nad ustawą• Ministerstwo Finansów
Przedmiot zgłoszenia: Decyzja Wiążących Informacji Akcyzowych(WIA) ma być wiążąca dla podmiotu, który ją otrzymał, to związanie nią powinno dotyczyć wyłącznie decyzji ostatecznej, a jeśli decyzja organu drugiej instancji wydana w wyniku wniesienia odwołania od decyzji WIA zostanie zaskarżona do sądu administracyjnego - dopiero po prawomocnym rozstrzygnięciu sporu klasyfikacyjnego przez sąd administracyjny. Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Rezygnacja z wprowadzania limitu czasowego ważności decyzji Wiążącej Informacji Akcyzowej(WIA) jako rozwiązania utrudniającego prowadzenie działalności gospodarczej. Gdyby nie było to możliwe, proponujemy wydłużenie terminu ważności tych decyzji do 6 lat oraz uproszczenie procesu „odnawiania ważności" WIA, np. poprzez wprowadzenie wniosku o wydłużenie ważności wydanej WIA na kolejny ustawowo określony okres, składanego na 3 miesiące przed wygaśnięciem ważności poprzedniej decyzji. Przepisy powinny w takim wypadku przewidywać, że w przypadku terminowego złożenia wniosku o wydłużenie ważności decyzji WIA, poprzednia decyzja obowiązuje do czasu rozpatrzenia wniosku o jej przedłużenie (analogicznie do rozwiązania przyjętego przy przedłużaniu ważności decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego). Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Wprowadzenie warunku stosowania Wiążącej Informacji Akcyzowej odniesienia nie tyle do identyczności wyrobów klasyfikowanych z tym, którego dotyczy WiA, co do posiadania przez klasyfikowane wyroby cech charakterystycznych tożsamych z tymi, które decydowały o klasyfikacji statystycznej albo rodzaju wyrobu, określonych w decyzji WIA.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Całkowita rezygnacja z wprowadzania przedmiotowej przesłanki wydania zezwoleń akcyzowych. Alternatywnie, jeśli ochrona interesu Skarbu Państwa faktycznie wymaga wykluczenia z grona kierujących podmiotem posiadającym zezwolenie akcyzowe osób, które wcześniej zaangażowane były w popełnienie przestępstw skarbowych, warunkiem ich wykluczenia powinno być co najmniej wszczęcie przeciwko tym osobom (a nie w sprawie) postępowania karnego lub karnoskarbowego w związku z działalnością innego podmiotu, który uporczywie uchylał się od opodatkowania, i tylko do czasu zakończenia tego postępowania. Dodatkowo, stosowna informacja na ten temat powinna zostać przy takim rozwiązaniu udostępniona podatnikom akcyzy przez organy ścigania, aby byli oni w stanie zweryfikować czy obecność tych osób np. w składzie zarządu zagraża ich dalszemu funkcjonowaniu lub planowanej działalności, która wymaga posiadania zezwolenia akcyzowego. Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projektowany przepis określający minimalną wysokość zasądzonej grzywny w kwocie uszczuplonej należności publicznoprawnej powinien być stosowany jedynie w przypadku, gdy uszczuplona należność nie została uregulowana na wezwanie organu podatkowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projekt wprowadza definicję producenta surowca tytoniowego w tej samej jednostce redakcyjnej fart 2 ust. 1 pkt 23e), która obecnie zawiera już definicję pośredniczącego podmiotu olejowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projektowane przepisy przewidują, że naczelnik urzędu skarbowego będzie zobowiązany odmówić wydania zezwolenia na prowadzenie składu, w przypadku gdy zajdzie „uzasadniana obawa, że:
a) prowadzenie działalności na podstawie wydanego zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego,
b) podmiot nie będzie wywiązywał się z obowiązku rozliczania się z podatków stanowiących dochód budżetu państwa;"
W naszej ocenie wprowadzenie ww. przesłanek do Ustawy jest całkowicie zbędne, ponieważ to nie podmioty prowadzące składy podatkowe stanowią główne zagrożenie dla interesów fiskalnych Skarbu Państwa w zakresie akcyzy: Ponadto, należy pamiętać, że warunkiem prowadzenia działalności w składzie podatkowym jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego. O ile podmiot nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia, która to decyzja leży w gestii naczelnika urzędu skarbowego, który wydał zezwolenie na prowadzenie składu, interesy fiskalne Skarbu Państwa są wystarczająco chronione złożonym zabezpieczeniem. Nie ma zatem uzasadnienia aby niejako profilaktycznie odmawiać podatnikowi udzielenia zezwolenia akcyzowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: art. 1 pkt 32 Projektu - dodawany art. 84 ust. Ib Ustawy
Projektowany przepis przewiduje, że decyzji o cofnięciu zezwolenia akcyzowego naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nadać rygor natychmiastowej wykonalności, jeżeli:
„1) podmiot zaprzestał spełniania warunku, o którym mowa w art 48 ust 1 pkt 3;
2) kwota zaległości w zapłacie akcyzy lub opłaty paliwowej przekracza wysokość kwoty zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez podmiot posiadający zezwolenie;
3) dalsze prowadzenie przez podmiot działalności na podstawie uzyskanego zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego."
Zwracamy uwagę, że nadanie decyzji o cofnięciu zezwolenia rygoru natychmiastowej wykonalności oznacza, że w dniu doręczenia decyzji w stosunku do wszystkich wyrobów znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstanie zobowiązanie podatkowe. Skutkiem podjęcia błędnej decyzji przez organ podatkowy w tej sprawie może być w związku z tym spowodowanie u podatnika szkody wielkiej wartości, skutkującej nawet jego niewypłacalnością, ponieważ w przypadku dużych składów podatkowych żaden podmiot posiadający zezwolenie nie jest w stanie sfinansować akcyzy od wyrobów znajdujących się w składzie. Z tego względu wszystkie duże składy podatkowe funkcjonują w oparciu o decyzje zwalniające ich posiadaczy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Funkcjonująca obecnie kontrola instancyjną i sądowa nad decyzjami o cofnięciu zezwolenia (którą w uzasadnieniu projektu traktuje się jako zbędną przeszkodę w skutecznym działaniu organu) ma na celu zweryfikowanie poprawności podjętej decyzji. Podjęcie decyzji o cofnięciu zezwolenia z rygorem natychmiastowej wykonalności, a zatem bez możliwości jej wcześniejszej weryfikacji przez organ drugiej instancji oraz sąd administracyjny, która następnie zostanie uchylona, zamiast ochronić Skarb Państwa przed uszczupleniami podatkowymi, może narazić go na odpowiedzialność odszkodowawczą o znacznie większej skali. Tym bardziej niepokojące jest, że na podstawie projektowanego przepisu naczelnik urzędu skarbowego będzie uprawniony podjąć taką decyzję w oparciu o tak niedookreśloną przesłankę jak potencjalne zagrożenie ważnego interesu publicznego (przesłanka nr 3). W naszej ocenie przesłanka ta powinna zostać w związku z tym usunięta z projektowanego przepisu.
Nie znajduje również uzasadnienia nadanie organowi podatkowemu uprawnienia do cofnięcia zezwolenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku zaistnienia przesłanki nr 2 (kwota zaległości przekracza kwotę zabezpieczenia akcyzowego). Projektowany przepis powinien nakładać na organ podatkowy obowiązek wystąpienia w pierwszej kolejności do posiadacza zezwolenia o złożenie
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: art. 10 Projektu - uchylany art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi
W Ocenie Skutków Regulacji wskazano, iż w obecnym stanie prawnym przemieszczenia tranzytowe (przez terytorium Polski) towarów wrażliwych monitorowane w systemach EMCS (wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) oraz NCTS (towary objęte procedurą tranzytu) nie są widoczne dla organów Krajowej Administracji Skarbowej, co bywa wykorzystywane przez szarą strefę.
Należy podkreślić, że przemieszczenia w systemach EMCS oraz NCTS realizowane są pod zabezpieczeniem, odpowiednio akcyzowym lub celnym, i w konsekwencji organy KAS posiadają narzędzia skutecznie zabezpieczające interes fiskalny Skarbu Państwa w przypadku naruszenia procedury zawieszenia poboru akcyzy lub procedur celnych w trakcie realizowanego przemieszczenia. W związku z powyższym, nie ma potrzeby aby każdy transport realizowany w systemie EMCS lub systemach celnych objęty był dodatkowo obowiązkiem przesyłania danych globalizacyjnych do systemu SENT. Tym bardziej, że projektowane rozwiązanie wymagać będzie od tysięcy podmiotów gospodarczych wypełniania dodatkowych obowiązków związanych z dublowaniem kontroli tych samych przemieszczeń w różnych systemach KAS.
Jeśli powodem wprowadzenia projektowanego rozwiązania są problemy z identyfikacją przez organy KAS przewozów tranzytowych, postulujemy aby systemem SENT objęte zostały wyłącznie przemieszczenia tranzytowe, a nie przemieszczenia rozpoczynające się lub kończące na terytorium kraju, które organy KAS mogą bez problemu śledzić odpowiednio w systemie EMCS lub w systemach celnych. Pozwoli to uniknąć nakładania m.in. na polskich podatników przemieszczających wyroby akcyzowe objęte monitorowaniem w systemie EMCS dodatkowych obowiązków związanych ze zgłaszaniem tych samych przemieszczeń w systemie SENT. Podobna uwaga dotyczy przemieszczeń importowych oraz eksportowych, rozpoczynających się lub kończących na terytorium Polski i monitorowanych w systemach celnych.
Efekt: Brak informacji.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Posiedzenie nr 239)
13 czerwca 2018
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (druk nr 2547);
Temat: Rozpatrzenie informacji Ministra Finansów dotyczącej planowanych zmian w zakresie nakładania znaków akcyzy na niektóre typy alkoholi w obrocie wewnątrzwspólnotowym.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej (Posiedzenie nr 172)
21 listopada 2017
Temat: Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz niektórych innych ustaw wraz z autopoprawką (druki nr 1988 i 1988-A)
Przedmiot zgłoszenia: Decyzja Wiążących Informacji Akcyzowych(WIA) ma być wiążąca dla podmiotu, który ją otrzymał, to związanie nią powinno dotyczyć wyłącznie decyzji ostatecznej, a jeśli decyzja organu drugiej instancji wydana w wyniku wniesienia odwołania od decyzji WIA zostanie zaskarżona do sądu administracyjnego - dopiero po prawomocnym rozstrzygnięciu sporu klasyfikacyjnego przez sąd administracyjny. Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Rezygnacja z wprowadzania limitu czasowego ważności decyzji Wiążącej Informacji Akcyzowej(WIA) jako rozwiązania utrudniającego prowadzenie działalności gospodarczej. Gdyby nie było to możliwe, proponujemy wydłużenie terminu ważności tych decyzji do 6 lat oraz uproszczenie procesu „odnawiania ważności" WIA, np. poprzez wprowadzenie wniosku o wydłużenie ważności wydanej WIA na kolejny ustawowo określony okres, składanego na 3 miesiące przed wygaśnięciem ważności poprzedniej decyzji. Przepisy powinny w takim wypadku przewidywać, że w przypadku terminowego złożenia wniosku o wydłużenie ważności decyzji WIA, poprzednia decyzja obowiązuje do czasu rozpatrzenia wniosku o jej przedłużenie (analogicznie do rozwiązania przyjętego przy przedłużaniu ważności decyzji o zwolnieniu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego). Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Wprowadzenie warunku stosowania Wiążącej Informacji Akcyzowej odniesienia nie tyle do identyczności wyrobów klasyfikowanych z tym, którego dotyczy WiA, co do posiadania przez klasyfikowane wyroby cech charakterystycznych tożsamych z tymi, które decydowały o klasyfikacji statystycznej albo rodzaju wyrobu, określonych w decyzji WIA.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Całkowita rezygnacja z wprowadzania przedmiotowej przesłanki wydania zezwoleń akcyzowych. Alternatywnie, jeśli ochrona interesu Skarbu Państwa faktycznie wymaga wykluczenia z grona kierujących podmiotem posiadającym zezwolenie akcyzowe osób, które wcześniej zaangażowane były w popełnienie przestępstw skarbowych, warunkiem ich wykluczenia powinno być co najmniej wszczęcie przeciwko tym osobom (a nie w sprawie) postępowania karnego lub karnoskarbowego w związku z działalnością innego podmiotu, który uporczywie uchylał się od opodatkowania, i tylko do czasu zakończenia tego postępowania. Dodatkowo, stosowna informacja na ten temat powinna zostać przy takim rozwiązaniu udostępniona podatnikom akcyzy przez organy ścigania, aby byli oni w stanie zweryfikować czy obecność tych osób np. w składzie zarządu zagraża ich dalszemu funkcjonowaniu lub planowanej działalności, która wymaga posiadania zezwolenia akcyzowego. Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projektowany przepis określający minimalną wysokość zasądzonej grzywny w kwocie uszczuplonej należności publicznoprawnej powinien być stosowany jedynie w przypadku, gdy uszczuplona należność nie została uregulowana na wezwanie organu podatkowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projekt wprowadza definicję producenta surowca tytoniowego w tej samej jednostce redakcyjnej fart 2 ust. 1 pkt 23e), która obecnie zawiera już definicję pośredniczącego podmiotu olejowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: Projektowane przepisy przewidują, że naczelnik urzędu skarbowego będzie zobowiązany odmówić wydania zezwolenia na prowadzenie składu, w przypadku gdy zajdzie „uzasadniana obawa, że:
a) prowadzenie działalności na podstawie wydanego zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego,
b) podmiot nie będzie wywiązywał się z obowiązku rozliczania się z podatków stanowiących dochód budżetu państwa;"
W naszej ocenie wprowadzenie ww. przesłanek do Ustawy jest całkowicie zbędne, ponieważ to nie podmioty prowadzące składy podatkowe stanowią główne zagrożenie dla interesów fiskalnych Skarbu Państwa w zakresie akcyzy: Ponadto, należy pamiętać, że warunkiem prowadzenia działalności w składzie podatkowym jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego. O ile podmiot nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia tego zabezpieczenia, która to decyzja leży w gestii naczelnika urzędu skarbowego, który wydał zezwolenie na prowadzenie składu, interesy fiskalne Skarbu Państwa są wystarczająco chronione złożonym zabezpieczeniem. Nie ma zatem uzasadnienia aby niejako profilaktycznie odmawiać podatnikowi udzielenia zezwolenia akcyzowego.
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: art. 1 pkt 32 Projektu - dodawany art. 84 ust. Ib Ustawy
Projektowany przepis przewiduje, że decyzji o cofnięciu zezwolenia akcyzowego naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nadać rygor natychmiastowej wykonalności, jeżeli:
„1) podmiot zaprzestał spełniania warunku, o którym mowa w art 48 ust 1 pkt 3;
2) kwota zaległości w zapłacie akcyzy lub opłaty paliwowej przekracza wysokość kwoty zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez podmiot posiadający zezwolenie;
3) dalsze prowadzenie przez podmiot działalności na podstawie uzyskanego zezwolenia może powodować zagrożenie ważnego interesu publicznego."
Zwracamy uwagę, że nadanie decyzji o cofnięciu zezwolenia rygoru natychmiastowej wykonalności oznacza, że w dniu doręczenia decyzji w stosunku do wszystkich wyrobów znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstanie zobowiązanie podatkowe. Skutkiem podjęcia błędnej decyzji przez organ podatkowy w tej sprawie może być w związku z tym spowodowanie u podatnika szkody wielkiej wartości, skutkującej nawet jego niewypłacalnością, ponieważ w przypadku dużych składów podatkowych żaden podmiot posiadający zezwolenie nie jest w stanie sfinansować akcyzy od wyrobów znajdujących się w składzie. Z tego względu wszystkie duże składy podatkowe funkcjonują w oparciu o decyzje zwalniające ich posiadaczy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Funkcjonująca obecnie kontrola instancyjną i sądowa nad decyzjami o cofnięciu zezwolenia (którą w uzasadnieniu projektu traktuje się jako zbędną przeszkodę w skutecznym działaniu organu) ma na celu zweryfikowanie poprawności podjętej decyzji. Podjęcie decyzji o cofnięciu zezwolenia z rygorem natychmiastowej wykonalności, a zatem bez możliwości jej wcześniejszej weryfikacji przez organ drugiej instancji oraz sąd administracyjny, która następnie zostanie uchylona, zamiast ochronić Skarb Państwa przed uszczupleniami podatkowymi, może narazić go na odpowiedzialność odszkodowawczą o znacznie większej skali. Tym bardziej niepokojące jest, że na podstawie projektowanego przepisu naczelnik urzędu skarbowego będzie uprawniony podjąć taką decyzję w oparciu o tak niedookreśloną przesłankę jak potencjalne zagrożenie ważnego interesu publicznego (przesłanka nr 3). W naszej ocenie przesłanka ta powinna zostać w związku z tym usunięta z projektowanego przepisu.
Nie znajduje również uzasadnienia nadanie organowi podatkowemu uprawnienia do cofnięcia zezwolenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku zaistnienia przesłanki nr 2 (kwota zaległości przekracza kwotę zabezpieczenia akcyzowego). Projektowany przepis powinien nakładać na organ podatkowy obowiązek wystąpienia w pierwszej kolejności do posiadacza zezwolenia o złożenie
Efekt: Brak informacji.
Przedmiot zgłoszenia: art. 10 Projektu - uchylany art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi
W Ocenie Skutków Regulacji wskazano, iż w obecnym stanie prawnym przemieszczenia tranzytowe (przez terytorium Polski) towarów wrażliwych monitorowane w systemach EMCS (wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) oraz NCTS (towary objęte procedurą tranzytu) nie są widoczne dla organów Krajowej Administracji Skarbowej, co bywa wykorzystywane przez szarą strefę.
Należy podkreślić, że przemieszczenia w systemach EMCS oraz NCTS realizowane są pod zabezpieczeniem, odpowiednio akcyzowym lub celnym, i w konsekwencji organy KAS posiadają narzędzia skutecznie zabezpieczające interes fiskalny Skarbu Państwa w przypadku naruszenia procedury zawieszenia poboru akcyzy lub procedur celnych w trakcie realizowanego przemieszczenia. W związku z powyższym, nie ma potrzeby aby każdy transport realizowany w systemie EMCS lub systemach celnych objęty był dodatkowo obowiązkiem przesyłania danych globalizacyjnych do systemu SENT. Tym bardziej, że projektowane rozwiązanie wymagać będzie od tysięcy podmiotów gospodarczych wypełniania dodatkowych obowiązków związanych z dublowaniem kontroli tych samych przemieszczeń w różnych systemach KAS.
Jeśli powodem wprowadzenia projektowanego rozwiązania są problemy z identyfikacją przez organy KAS przewozów tranzytowych, postulujemy aby systemem SENT objęte zostały wyłącznie przemieszczenia tranzytowe, a nie przemieszczenia rozpoczynające się lub kończące na terytorium kraju, które organy KAS mogą bez problemu śledzić odpowiednio w systemie EMCS lub w systemach celnych. Pozwoli to uniknąć nakładania m.in. na polskich podatników przemieszczających wyroby akcyzowe objęte monitorowaniem w systemie EMCS dodatkowych obowiązków związanych ze zgłaszaniem tych samych przemieszczeń w systemie SENT. Podobna uwaga dotyczy przemieszczeń importowych oraz eksportowych, rozpoczynających się lub kończących na terytorium Polski i monitorowanych w systemach celnych.
Efekt: Brak informacji.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Posiedzenie nr 239)
13 czerwca 2018
Temat: Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (druk nr 2547);
Temat: Rozpatrzenie informacji Ministra Finansów dotyczącej planowanych zmian w zakresie nakładania znaków akcyzy na niektóre typy alkoholi w obrocie wewnątrzwspólnotowym.
Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej (Posiedzenie nr 172)
21 listopada 2017
Temat: Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz niektórych innych ustaw wraz z autopoprawką (druki nr 1988 i 1988-A)