Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Branże / Infrastruktura

Transport drogowy i kolej, zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą energetyczną a także sprawy samorządu terytorialnego i polityki regionalnej.

W VIII kadencji sejmu w sprawy infrastruktury zaangażowało się 6 lobbystów zawodowych i 426 instytucji, które nie są oficjalnie zarejestrowani jako lobbyści. 

Wśród lobbystów zawodowych szczególnie aktywna była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, która 11 razy brała udział w tworzeniu przepisów prawa.

Lobbyści niezawodowi to przede wszystkim przedsiębiorstwa i spółdzielnie oraz fundacje i stowarzyszenia, a wśród nich Związek Miast Polskich, który brał udział w procesie legislacyjnym 97 razy, Związek Powiatów Polskich (82 odnotowane aktywności) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (64 aktywności). 

Legislacji dotyczącej infrastruktury w VIII kadencji ton nadawał rząd, który przygotował większość projektów ustaw. 28 projektów zgłosili posłowie (3 z nich jako propozycję komisji sejmowej), a 5 powstało z inicjatywy senatorów. Zdecydowana większość projektów prawa przeszła pełny proces legislacyjny, została uchwalona i trafiła do podpisu prezydenta. Co ciekawe, żaden projekt z dziedziny infrastruktury nie był w minionej kadencji odrzucony. Raz zdarzyło się, że posłowie wycofali swoją propozycję – Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych.

W procesie legislacyjnym biorą też udział samorządowcy. Choć w bazie Jawnego Lobbingu nie zaliczamy przedstawicieli władz samorządowych do lobbystów (sami przecież mogą być przedmiotem lobbingu), to zbieramy informacje o ich aktywności w Sejmie, gdzie uczestniczą w tworzeniu prawa na poziomie centralnym.

W sumie posiedzenia komisji odwiedziło 381 różnych samorządów. 6 razy w posiedzeniach brał udział Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, 5 razy przedstawiciele Rady Miasta Połczyn-Zdrój, a po cztery razy m.in. przedstawiciele rady Warszawy, urzędu miasta Opola czy wójt Dobrzynia Wielkiego. Jako lobbystów niezawodowych traktujemy natomiast zrzeszczenia samorządowe. Najaktywniejszymi lobbystami był Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich oraz Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej

Sylwia Szołucha09.01.2020
Sejm: budżet, rekompensaty dla mediów publicznych i Kolej Plus

8 stycznia 2020 r. rozpoczęło się trzecie posiedzenie Sejmu IX kadencji. Potrwa trzy dni. W trakcie posiedzenia posłowie zajmą się m.in. dwoma projektami obywatelskimi, projektem budżetu oraz wsparciem finansowym kolei.

Czytaj